Pelisuosituksia ja perusteluita, osa 4


Pelisuosituksia ja perusteluita, osa 4


Silloin tällöin kuulee ja näkee keskusteluissa, foorumeilla, ryhmissä, jne.  toiveita suosituslistoista roolipelikärpäsen pureman saaneille. Myöskin top-listojen laatiminen ja pyytäminen samassa tarkoituksessa on kohtuullisen suosittu peruskeksustelun ainesosa roolipelaajien keskuudessa. Päätinkin listata aloittelijaystävälliseen ja kansantajuiseen  blogiini (tai tällaisiksi tätä on kutsuttu; kiitos kehuista) tähän bloggaukseen omia suosittelujani roolipelikärpäsen pureman saaneille. Tämä ei ole mikään minun suosikkipelini -listaus, vaikka sellaisiakin listassa on mukana. Lista on koostettu nimenomaan siitä lähtökohdasta, että mihin roolipeleihin ja miksi, minun mielestäni kannattaa ehdottomasti tutustua. Ylipäätään, jos on kiinnostunut roolipeleistä. Etenkin, jos on kiinnostunut erityyppisistä roolipeleistä. Varsinkin, jos on kiinnostunut tutustumaan roolipelaamisen historiaa muokanneisiin peleihin, jotka ovat mielestäni merkittäviä ja pelaamisenarvoisia vielä nykyäänkin. Pidemmittä puheitta: listan pariin!





Top 20 -listaus roolipeleistä, joihin kannattaa


tutustua vielä eläessään 👼😇😘 OSA nelejä eli lukuna 4




Ensimmäisessä osassa kertoilin ja kuvailin nopattoman Amber-roolipelin maailmoja ja sisältöjä. Toisessa esittelin blogini lukijoille sangen omalaatuisen Over the Edgen. Kolmannessa seikkailtiin Deadlandsin ja Deadlands: Hell on Earthin (ja vähän Hell on Earth: Lost Colonyn) parissa. Tällä kertaa, jo neljännessä(!) osassa, mennään jälleen roolipelisuunnittelun klassikkomateriaalien joukossa. Koska julkaisunsa jälkeen World of  Darkness maailmasta ja siihen sijoittuvista peleistä on tullut hyvinkin suosittuja, ja näin roolipelaamisen valtavirtaa, ei voi enää puhua ihan yksioikoisesti indie-pelaamisesta. Ei vaikka vahvasti indie-pelisuunnittelun maailmasta tämä alunperin ponnistaakin.





4. Mage the Ascension 

Mage the Ascension on vielä tänä päivänäkin erittäin omalaatuinen ja mukaansatempaava tarinankerrontaan painottuva roolipeliteos maagien maailmasta. Ilmestymishetkellään tämä oli jotain uutta, ihmeellistä, jopa karsastettua. Itselle silloin aikoinaan Vampire ja Werewolf olivat ne jotka kolhativat kuin kalikka ohtaan. Mage oli sitten se kolmas mikä kalahti näistä World of Darkness -peleistä. Tällä hetkellä Vampire ei kauheasti kiinnosta, Werewolf sitäkin enemmän ja Mage the Ascension on erittäin vahvasti edustettuna kirjahyllyssä eri laitoksineen ja diginä on hallussa Mage the Ascencionin 2010-luvun puolivälissä julkimoitu 20-vuotislaitos.

Jos joku ei sitä tiennyt jo (kun eihän sitä kukaan kaikesta voi olla tietoinen), niin Mage the Ascension on Pimeyden maailmaan sijoittuva tarinankerronta-roolipeli magiasta, todellisuuden muuntamisesta, muuttumisesta, maageista ja heidän paikoin periskummallisesta elostaan. Maageja, velhoja, noitia ja muita sen sellaisia omine perinteineen tai juurettomuuksineen Mage the Ascensionissa on lähes läkähtymiseen asti. Magic the Ascensionissa on melkoiset määrät monenlaisia lahkoja, kiltoja, noitapiirejä, ryhmiä, ja soolona noitaryhmittymien ulkopuolella kulkevia itseoppineita katumaageja. Kaikilla näillä ryhmillä ja ryhmittymillä on omat tavoitteensa, valtakamppailunsa, liittolaisensa, vihollisensa, tukijansa, ja salaliittonsa.

Pelissä ja sen maailmassa (täten myös sen pelaamisessa) on erittäin olennaista, että eri henkilöillä ja ryhmillä on erilaisia uskomuksia, salattuja tietoja, julkisia motiiveja (jotka eivät välttämättä ole todellisia), kykyjä, taitoja, haluja, toiveita, unia, mieltymyksiä ja hyvinkin toisistaan eroavia ajatuksia ja kokemuksia. Erilaiset maagit voivat käyttää voimiaan eri tavoilla. Usein oman taustansa, klaaninsa ja noitaryhmänsä suomien puitteissa. Erilaiset maagiryhmät pystyvät kaikki omalla tavallaan vaikuttamaan maailmaan, uskomuuksiin, todellisuuteen, todellisuuskokemuksiin ja kirjaimellisesti muuttamaan maailmaa tai maailmoja.

Erilaiset magian harjoittajat tietenkin tavoittelevat eri asioita, kokevat maailman omalla tavallaan, ja muuttavat maailmaa oman tyylinsä, tapojensa ja tavoitteittensa mukaisesti. Ei ole mikään ihme, että eri noitaryhmät ovat välillä kovastikin törmäyskurssissa keskenään. Eikä vain keskenään, vaan ryhmittymien ja ryhmien sisälllä on jatkuvaa kamppailua. Lisäksi pelaajahahmoilla on omat kamppailut voimiensa, identiteettinsä, sielunsa ja mielenterveytensä kanssa.




Todella tärkeää WODin ja ennen kaikkea Mage the Ascensionissa on tarina, tarinointi ja tarinoitten luominen ja eläminen. Onhan se kuitenkin ennen kaikkea mielikuvitukselline tarinankerrontapeli. Mage the Ascension, kuten muutkin Wod -pelit, ovat ulkoasua myöten täynnä erittäin ihmeellistä, satumaista, taianomaista, tavallisen elämän reunalla ja ulkopuolella olemisen tunnelmaa, ja ennen kaikkea siitä kehkeytyvää tarinaa.  

Kaikki on käytännössä tavalla tai toisella tarinalle, jos ei nyt alisteista, niin vahvasti omistautuvaa. Hahmoilla on taustatarinoita, heidän taustavoimillaaan on taustatarinoita, hahmot elämät linkittyvät toisiinsa luoden tarinaa. Kaiken keskellä, takana, ympärillä ja ihan kaikkialla on tarina. Tarinaa on tarkoitus kuljettaa pelisessioissa ja pelien välillä. Asiaan kuuluu kirjoittaa ylös päiväkirjamaisesti sessioissa tapahtuneet tilanteet. Heijastella hahmon tarinaa. Jakaa näitä tarinoita peliporukalla pelien välillä. Jopa muitten peliporukoitten välillä.

Peli kannustaa myös eläytymään hahmoihin, pukeutumaan roolihahmoiksi, laittamaan taustalle soimaan tunnelmallista musiikkia, säätämään valaistukset tunnelmiin sopiviksi, tai jopa pelaamaan ajoittain pimeässä. Pelikirjoissa kannustetaan jopa näyttelemään osaa olennaisista kohtauksista ja seikkailun käännekohdista. Pelirekvisiitta ja jopa tarot-kortit limittyvät kivasti pelaamiseen. Ei ole sattumaa, että WOD -peleillä on oma LIVE-roolipelisäännöstö, kun peruspelaaminen voi ainakin paikoitellen olla erittäin vapaamuotoista. Todella lähellä free-form -elopelaamista. Todella näytelmällistä, teatraalista, dramaattista ja ennen kaikkea tarinallista.

Tämän kaiken edellä mainitun lisäksi, pelikirjan sisällä, pelikirjojen välillä ja maailmaan littyvissä julkaisuissa kulkee taustalla tarinoita maailmoissa tapahtuvista muutoksista. Meta-tarina elementti tekee parhaimmillaan (ja varmaan pahimmillaankin) Mage the Ascensionista melkoisen huikean kokemuksen, kun eri seikkailujen, kampanjakirjojen, pelikirjojen ja sääntökirjojen laitosten välillä maailmoissa tapahtuu aika huimiakin asioita. Ei vain maagien maailmassa, mutta myös vampyyrien, ihmissusien, keijujen, haamujen ja vaikka keitten maailmoissa, ulottuvuuksissa ja värähtelytaajuuksilla.




Perusteoksessaan Mage the Ascension sijoittuu enimmäkseen nykyaikaan. Tosin pelin meta-tarina ja seikkailut todellakin kuljettavat maailmaa tulevaisuuteen, ulottuvuuksien välisiin sotiin ja seikkailuihin ja peräti avaruuteen! Eri lisäosillaan, sääntölaitoksillaan, ja varsinkin kytkytettynä muihin pimeyden maailman peleihin, voi Mage the Ascensionia pelata useissa maailmoissa, useissa ajoissa ja useissa ulottuvuuksissa. 

Vähemmän yllättäen, mikään ei ole Mage the Ascensionin maailmoissa yksioikoisesti kaunista taikka hyvin. Ei välttämättä edes silloin, kun se kaikista läsnäolijoista ajoittain näyttäisikin, tai tuntuisi. Aika metaa. Okei, myönnettäköön: tämä on erittäin metaa. Ja melkoista dadaa. Magic the Ascension edustaa  tarinankerronta-roolipelejä niin hyvässä kuin pahassa, synkkine kummallisine ihmisyyden, todellisuuden ja mielen rajoilla keikkuvine ryhmineen, hahmoineen ja maailmoineen. 

Kun kaikki on ennimmäkseen kaiken aikaa niin outoa että se on jo tavallista, kaikki on on normaalia olematta pätkääkään normaalia ja mistään ei koskaan voi olla täysin varma ja vakuuttunut, on meininki äärimmäisen kaoottista. Ja se on juuri hienoa näissä peleissä. Niitten ei ole tarkoituskaan olla miellyttäviä tai helposti lähestyttäviä, tai muistuttaa mitään totuttua ja turvallista. Ja niissä on tarkoitus mennä tiloihin. Niin fyysisiin, sielullisiin, henkisiin, teknologisiin, tunnelmallisiin ja hengellisiin, kuin ennenkaikkea mielen tutkimattomiin sokkeloihin, ja mennä ihan helevetillisesti tunteisiin.

Tällä pelillä on valtava käyttöpotentiaali itsenäisenä teoksena, taipua mitä mystisimpiin ja eeppisiin ulottuvuuksiin. Sekä kuvainnollisesti että  konkreettisesti. Yhdistämällä ennakkoluulottomasti Mage the Ascensionia muihin WOD -peleihin, voi tutkiskella magian, ulottuvuuksien, todellisuuksien, mysteerien ja juonittelujen ulottuvuuksia, vaikutuksia ja eri muotoja niin pitkään kuin turnauskestävyys ja kiinnostus sattuu riittämään.

Mage the Ascension eri laitoksineen, painoksineen, lähdeteoksineen ja rinnakkais -maailmoineen, on  siitä hienoa materiaalia,  että sitä voi käyttää monella tapaa. Tutkia tarinankerronnalla niitten avulla maailmamme, maailmojemme, historioittemme ja pelimaailman eri näkökulmia. Yhdistää eri ulottuvuuksia ja maailmoijen elementtejä toisiinsa. Seurata mihin peliporukallaan tarinakudoksessa voi kulkea ja mitä kaikkea sillä voi käsitellä.




Mage the Ascension sopii mielestäni hyvin yhdistettäväksi Werewolf:iin ja Werewolf: Wild Westiin. Jos tuohon edellämainittuun kombinaatioon nappasee mukaan vielä Wraithinkin, niin ollaan samoissa äsfääreissä kuin listani kohdassa kolme (kts. edellinen listauspostaus). Tosin sillä erotuksella, että kehissä on vieläkin enemmän magiaa, enemmän sekopäisyyttä, enemmän hulluuden ja nerouden rajatiloja, enemmän kaikenmaailman klaaneja, jäätävät määrät risteäviä tarinoita ja valta-taisteluita., loputtomiin maagisia maailmoja ja -ulottuvuuksia, unimaailmoja, ja jopa avaruusseikkailuja ja kummallisia aikamuodostumia. 

Mage the Ascensionsin ja laajemminkin WOD -materiaali on siitä mielenkiintoista, että sitä voi kohtuullisen vaivattomasti ja monilla tavoilla käyttää limittäin ja lomittain. Jos siinä rytäkässä kuolo tulee ja korjaa jälleen kerran maagilta, noidalta, ihmissudelta, jne. vaikkapa sen rakkaan armaan sieluparan, niin ainahan on ne muut maailmat. Sielujen kierrot, maailmasta toiseen vuotavat tilat ja todellisuudet. Henkien, aaveitten yms. maailmat ja tilat, mitkä voivat vuotaa vaikka tavallisten ihmisten maailmaan. Taikka maagien maailmaan, vampyyrien maailmoihin, ihmissusien yhteisöihin. Keijujen ja maahisten maailmaan. Ja vaikka mitä mielikuvituksellisimpiin maailmoihin, unien maailmaa unohtamatta.

Se mikä Mage the Ascensionissa kaikkien salaisuuksien, muuttuvien maailmojen ja mahdollisuuksien keskellä on ainakin totta, on se että tässä kaikesta riittää luettavaa  vaikka loppuelämäksi.  vaikka sitä olisi jäljellä parikin sataa vuotta. Pelattavaa myös varmasti useamman vuosisadan edestä. Unohtamatta toki sitä että lisäksi maailmat ja mekaniikatkin muuttuivat New World of Darknessin kohdalla. Muutosta tapahtuu yhä Chronicless of Darkness maailmoissa ja peleissä. Ne kun laittaisi kaikkeen edellämainittuun mukaan yhtälöön, niin voisi huoletta elää pari tuhatta vuotta, ennen kuin alkaisi valmismateriaali ja niitten tarjoamat mahdollisuudet olla lähelläkään loppua. On se hurrrrrjaaa. On se.


Maagi, jonka kokosin ja kuvassa maalauksen puolesta vielä erittäin vaiheessa...


Johan tätä tekstiä tulikin esittelyn osalta enemmän kuin paljon! Älkää kuitenkaan vielä karatko pois, sillä olisi vielä asiaa! Pelivinkkauksia kun tällä hetkellä tekevät minun lisäkseni muutkin. Ja peräti suomeksi! Sekä tekstinä, että videona kera äänen.

Jos haluat lisää pelivinkkauksia, niin Ville "Burger" Lähde jakaa (minun haastamana) omia pelisuosituslistaus-turinoitaan Roolipelaajien Suomi -nimisessä ryhmässä Facebookissa. Ovat hyvää settiä ja listoissamme on osittain peliteoksellisia päällekkäisyyksiä valinnoissa, mutta perustelumme ovat sen verran erilaisia että se ei todellakaan haittaa. Päin vastoin, tuo enemmän peleistä esille niitten eri ulottuvuuksia. 

Eikä ne pelivinkkaukset edes siihen lopu, vaan nyt on näemma lumipalloefekti lähtenyt kierimään pitkin Suomen ihanan vappuisen viileitä mantuja, ainakin ropettajien keskuudessa. Pelivinkkejä kaivataan nyt enemmän kuin koskaan! Etenkin heille joille kuunteleminen ja katsominen on luonnollisempaa kuin lukeminen, niin nyt on herkkua Noppatuurin vloggauksissa! (katso videoita vaikka tätä linkkiä painamalla)





Yllä upotettuna Pelivinkkaus-pelisarjan ensimmäiseen videoon, josta pääsee sitten muihinkin vinkkausvideoihin. Tykkään videoitten tyylistä, reippaudesta, hauskuudesta, iloisuudesta, persoonallisuudesta, ja pelivalintojen mielenkiintoisuudesta. Sieltä siis lisää pelivinkkejä!


Kiitoksia, että jaksoit lukea, katsoa ja kuunnella tänne asti! Hyviä pelihetkiä toivottaen, roolipelientusiasti ja jokapaikan hörh... höylä, Krisse Tuominen.

Kommentit

Suosituimpia blogeja (blogin koko ajalta)

Aappena päätti kisavuotensa komiasti Bullfarmilla!!!!

The World's First-Ever Take the Edge is out NOW!

Cyberpunk movies to inspire your genre gaming (plus some gaming stuff, too!)

Kotona leppäämässä tuaas