Kävijälaskuri

lauantai 5. tammikuuta 2019

Eilisestä iltajumpasta tarkemmin

Tervehdys tukaanit, mokaanit ja muute vuaa mukavat elläemet, immeiset ja immeiselläemet ✋💁✌ Se on lauantai ja pitkä viikko taas takanamme. Eiliseen iltaan kuului sen verran hommailuja, että päätin illan lopuksi tekemästäni jumpasta kirjoittaa vielä yhden ihan oman bloggauksensa. Hyviä jumppailuja teillekin!



Siinä ohessa, kun teetätin hanille jumppaa, niin jumppasin omien tarpeitten ja oman tyylin mukaan omassa tahdissani. Koska alla oli sekä pitkä päivä ja iltatreeni plus lumessa rämpimistä kilsakaupalla Nokian reunuksilla, niin pidin palautuksia enemmän ja hoidin homman enemmän venytys-, kuntoutus-, palautus- ja jumppamielesä kuin vaikka waffajumpaten.



Käytännössä siis tein sekä kehonhuoltoa, että nivelten ja tukilihaksiston ylläpitoa jumpalla. Hyvinkin tarpeellista puuhaa se minkä tahansa ikäiselle ja terveellekin ihmiselle. Vakavaoireisesta astmasta ja vaikeaoireisesta pehmytkudosreumasta naatiskelevalle (kärsivälle kuulostaisi turhan valittavalta, ja mie haluun mennä huumorin ja positiivisen kautta) erittäin tarpeellista.



Hanipalloselleni mie teetätin mm. venyttelyä ja kuntouttavaa jumppaa ja nk. patteriharjoituksen, joka sisälsi mm. kahvakuulailua (kahvakuulapystypunnerrus, russian twist, etuheilautus...), vastuskumeilla mavetusta ja vastuskumipenkkausta, omapainoharjotteita ja jumppapallon heittelyä ja sen kiinniottamista. Näitä liikkeitä toki havainnollistin ja pallonheittelyssä olin heittelypartnerina. Ihan tästäkin tuli ihtelle hyvää palauttavaa jumppaa.



Hanin ohjaamisesta tulevan palauttavan jumpan ja aivojumpan lisäksi todellakin tein ihan omaa treeniä, joka sisälsi kahvakuulailua ja muuta mukavaa. Omassa jumpassa teetätin ihtelleni mm. jalkojen vuorotellen eteen ojentamista istualtaan (10 krt, tauko ja 15 krt), varpailleen nousemista (tämä toki 2*15), erilaisia kyykkyliikkeitä, jalan taakseviemistä venytyksen kera (vuorokoivet ja 15 toistoa kummallekin krt 2), jalan sivulle viemistä (sama toistomäärä kuin edellisessä)...



...ranne- ja kiertäjäkalvosin -venyttelyjumppaa, vastuskumilla erilaisia punnerruksia istualtaan ja seisaaltaan, kahvakuulapystypunnerruksia, kahvakuulaetuheilautuksia ja russian twistiä kahvakuulan kera, yms muuta pientä ja mukavaa.... Sitten lopuksi vielä hieman venyttelyitä, safkaa naamaan ja nukkumaan. Kivaa oli. Tänään tullut tehtyä hieman venyttelyitä, PEF-puhalluksia (2 vkon astmakontrollimittailu menneillään), omapainokyykkyjä ja lepäilyä. Nyt brunssia ja sometusta. Hyvää lauantaita teillekin! T. Krisse Tuominen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti