Kävijälaskuri

torstai 16. maaliskuuta 2017

Voimailijathan vaan ryskää painoilla, ja voimanostajat tekee vaan kolmea liikettä

Rajuu treenii verenmaku suussa, kuinkas muuten... eihän voimailijat muuta osaakaan tehä ;-)


Ihmisillä on melkoisia mielikuvia siitä mitä voimailu on. Piikkiä persiissä, veren maku suussa, kettingit kaulassa rekeä vetämässä kelillä kuin kelillä, kamalan suuria mättöaterioita, vain ja ainoastaan hirmuista runnaamista ja ryskäämistä, treenejä pisunhajuisessa kellariloukoissa, jne... Tokihan voimailu varmaan joillekin voi olla ollut tai on tuota, mutta veikkaan että aika harvalle se on tuota, jos kellekään..

Doing the leg raises, babe... koipiloisten nostova, beibee, mie tässä teen ;-)


Itse arvostan saleja, joissa siivotaan useita kertoja päivittäin ja joissa vaaditaan käyttäjiä käyttämään hikipyyhettä tai muutoin pyyhkimään liiemmät hijet puies laitteista ja lattialta haisemasta. Ei tarvitse olla ruusuntuoksuista ja ihunaa söpskynpöpskyn pöpskää, mutta ois kivaa kuitennii ettei paikkaan tullessaan saa heti astmakohtausta.

Jalannosto -liikkeen laskuvaihe ja alkuasennossa jalkaa nostamaan lähtö seljällään -asento mallinnettu Tuomisen Krissen sulokkaalla kroppasella...

Arvostan sitä että salilla on paikka, edes pieni, lämmittely- ja loppuvenyttelylle, verryttelylle, aerobiselle ja kardiolle. SteelBodylla on peräti useissa kohtaa mahdollista tehdä kardiota/aerobista, ja venyttely-/jumppanurkkiakin on useita, jopa mietiskelyn ja hiljentymisen tilakin on. On muuten miulla aika ahkerassa käytössä tuo pohdiskelutila treenien aluksi ja lopuksi.

Ikinä en ole ulkonakaan reippaillu ja mahakin on vuaan silkkoo pläskiä... vai oiskohan noin sitten kuitenninkaa? ;-)

Jopa jossain voimanostomörköjen hurjista treeneistä ja kisoista tutussa Bullfarm-salissa on mahdollista tehdä jumppansa ja aerobisensa, nimimerkillä kokemusta on. Kysykää vaikka Lehdon Matilta, joka punnitusta Tatu Avola Memorial 2016 -kisoissa piti.

Vaffailijahan ei ulkoile, ei hiljenny, ei jumppaa, ei joogaa, ei meditoi... vai miten se ny menikään? ;-)

KP Gymillä Turussa on oma jumppa-, venyttely- ja aerobis-/kardio-alueensa, sen lisäksi että salilla on mm. kädenvääntöpöytiä, vastuskumeja, monolift, voimamies-/naisurheilun lajiväline nk. tukki, reverse/hyper, yms. voimailulajispesiaalia laitetta ja välinettä. Eli hommat hoituu niin jumpassa kuin eri voimailulajeissa. Mii laiks ö lot!

Tiim Aappenat tekee kardiota ja aerobista

En mie ny aerobisen enkä kardion vuoksi salia valitse, mutta kyllä miulla ainakin selviönä alku-, väli- ja loppuvenyttelyt, lämmittelyt, himmailut ja tarvittaessa loppujumpat/loppuaeobiset hommaan kuuluvat. Ilman peruskuntoa ja liikkuvuutta kun lihasmassa on aika turhaa ja voima on kropan jumeissa, kivuissa ja krampeissa lukossa, ja näin ollen jokseenkin hyödytöntä.

Mie oon niin zen ja harmoninen, ainakin välillä

Käytännön voima on valitettavasti valjastettu erinäisten humpuukijumppailujen ja treidmarkkien taakse (kun se tehään jumppapallolla, se tuo oikeaa voimaa; jep, tai sitten ei), ja näin ollen on nykyään termi, joka ei ole nk. parhaassa huudossa, mutta siitäkin huolimatta tykkään käyttää sitä. Käytännön elämässä on kuitenkin mukavaa, kun on liikkuvuutta ja joustavuutta solmimaan sujuvasti kengännauhansa, väistelemään vaaratilanteita, tasapainoilemaan liukkailla, tai kun kykenee käytännön voimallaan sujuvasti kantamaan ostoksensa kaupasta kävellen kotio, tekemään muuttokuormaa tai raskastakin työtä.

Järvenjäällä suaamassa raitista ilimoo 

Tieto nivelkulmista ja ergonomisista suoritustavoista on myös iloinen ja hieno asia. Ja tämä ja paljon muuta löytyy käytännönvoiman alta silloin kun todella puhutaan, no, käytännönvoimasta eikä hokkuspokkuksesta. Ja ainakin mie haluun että hankkimani voima ja sitä palveleva, nk. riittävä, hermotettu ja hyödyllinen lihasmassa, tarvittaessa palvelee minua, ei vain salilla ja kisoissa, vaan ihan arjessa ja työssä.

Missä lie Venäjän arolla pelmustelemassa, eipä kö Tampesterissa vuaan

Ja voin sanoa, että moninivelliikkeitten hallitseminen edes suurin piirtein oikein, tekniikoitten hiominen, lihaksen hermotus, yms. yhdistettynä liikkuvuuden ylläpitoon ja keskivartalokontrollin harjoitteluun ja ylläpitoon, on vallan kiva juttu, oli sitten jumpalla, muuttopuuhissa, varastoduunissa tai vaikka sänkypuuhailuissa.

Teki sitten spoudarin tissipenkkiä tai voimanostopenaa tai jtn siltä väliltä, niin roppakin kiittee kö taipuisuus on edes jotenkuten kohdillaan, eikä joka nivel ja jänne huuda hoosiannaa pienenkin painon alla kun kroppa huojuu kuin hajoamassa oleva lato

Tämän ja paljon muun kivan vuoksi, suosittelen lämpimästi tekemään venytyksiä, lihashuoltoa, lämmittelyitä, lajilämmittelyitä, jäähdyttelyitä, alku- ja loppuaerobista, jumppaa yms. Vartalo kiittää ja ei siitä haittaa ole rakkaussuhteessa taikka duunailuissakaan. Jos haluat olla siis aidosti vaffa, nopee ja notkee, älä skippaa venyttelyitä, jumppaa ja aerobista. OK?! Hyvvee jumppoo! T. Krisse Tuominen, voimailija, joka jumppaa, joogaa, meditoi, kävelee, venyttelee ja jopa bodaa... on se hurja -on se! ;-)