Jorma ja Sami ne yhteen sopii
Perjantaina 26.10. jumpan jälkeen tuli vielä kuljettua kävellen pitkin kaupunkia.
Tehtyä jumppaa kotona ja nusitaimattua hanin kanssa urakalla.
Lauantaina 27.10. tullut venyteltyä, levättyä, katsottua kauhuelokuvia
(Ghost Lake, Eaters..), soitettua ja laulettua kotosalla ihan treenin
ja ilon vuoksi, käveltyä ja matkattua Pub Yläkertaan.
Yläkerrassa
oli 100-vuotisjuhlat eli Jorman 60 v juhlat ja Samin 40 v
taiteilijajuhlat. Menin hyvissä ajoin paikalle. Jo ennen kuin Sami
oli paikalla. Ajattelin että joudun kyhjöttämään koko illan
yksin nurkassa miettien syntejä syviä, mutta toisin kävi. Jo
pihalle saapuessa oli kosolti porukkaa, jotka moikkailivat minua
iloisesti, tunsivat minua tai eivät.
Illan
ohjelmassa olikin sitten kamujen moikkausta, diggarien ja fanien
kanssa juttelua, juhlallisuuksien seuraamista ja erittäin mainiota
kuntoilua Three Ounces of Nothingness bändin esiintymisen muodossa.
Bändissä siis soitan kitaraa ja ääntelen mikrofoniin
toismaailmaisia lyriikoita munsterina syntymisestä, ektoplasmasta ja
friikeistä. Iloisia lauluja omasta elämästä siis, heh.
Setti
piti alunperin soittaa elektronisten vimpaimien säksättäessä
taustalla ja suht. keskitempoisesti. Koska aikataulussa oli kosolti
kurottavaa kiinni, luovuttiin turhasta säädöstä ja kikkailusta,
ja soitimme pelkästään kitara ja basso pohjalta, kappaleitten
tempojen muuttuessa moninkertaisiksi ja varsinkin viimeinen piisi
riisuttiin erittäin simppeliksi runttaukseksi, soittaen sellaisella
kiimalla että piripäiset oravatkin olisivat jääneet
soidinmenojensa rajuudessa kakkoseksi.
Porukka
ihan oikeasti tykkäsi säheltämistäni ja sanailemistani piiseistä:
”Suck my Ectoplasm”, ”(Ask my Momma) How to make a Monster”
ja ”Blue Suede Shoes” (sic! Oma, ei cover). Olin kuulemma illan
paras kitaristi (joittenkin mielestä toiseksi paras) ja kaikkien
mielestä kiistatta illan punkrockein esiintyjä.
Moni
käytti myös sanoja ja ilmaisuja: uniikki, uudenlainen, riehakas,
radikaali, brutaali, rehellinen, aito, omalaatuinen, raju,
omintakeinen, raikas, vaarallinen, rujo, hyvällä tapaa raastava,
hasardi, ihailtava, vauhdikas, haastava, mukaansatempaava, aidosti
riemastuttava, toismaailmaista rokkia, ja täysvaltaisen onnistunut
paketti.
Hauskaa
sinänsä että porukka näki meiningissä jotain uutta, mullistabaa
ja ainutlaatuista, koska, eihän noissa miun piiseissä, sanoissa,
stage preesensissä eikä esitystavassakaan miun mielestä ole yhtään
sen kummoisempaa kuin mitä on jo vuosikymmeniä sitten tehty
paremmin mustien nais- ja miesmuusikoittenkin toimesta. Suomessa
Hurriganeskin teki samanlaista pauketta jo oman aikansa tuotteena ja
mie en koe olevani edes sen verran rock että oisin väärti ees
suutelemaan Remun kengänkärkiä.
Mutta
onhan se toki hienoa, että joku voi vuonna 2018 löytää jotain
hienoa miun perusasioissa pitäytyvässä rokkauksessa. Taitaa
ilmeisesti omin käsin soitettu rokki jossa on aitoa tekemisen iloa,
olla jälleen jotain mullistavaa taas ihmisille, jopa punk-klubilla.
Ja peräti kaikennähneelle kuulijakunnalle. On se jännää. Three
Ounces of Nothingnessia voisi siis rokkailla taas jatkossakin.
Tilausta vaikuttaisi olevan.
Jorma iha itte |
Hiki
tuli rokatessa, ja hyvä niin. On se kumma juttu, kun liikkuessa hiki
roiskuu ja lihakset pamppailevat. Käy kyllä ihan hyvin jumpasta se.
Nam.
Kirjoitettakoon
hieman myös muista bändilöistä jottain, etenkin kun niitä oli
kosolti. Ratto oli parin piisin verran jees musaa. Hieman samanlaista
kuin Tinneri. Aikoinaan aika hilpeää ja raikasta punkinlätkytystä.
Nyt keskitempoista myöhäiskeski-ikäisten honotettua
aor-hassuttelua ja rankistelua. Ihan hyvää nostalgiasettiä, ei
siinä mitään. Liian pitkä setti vain kun sedät jaksoivat heilua
eivätkä malttaneet lopettaa. Tinnerin kitaristi Jyrki Miettinen
esiintyi soolosetillään, josta jälleen kerran tykkäsin.
Murheenmies Miettinen on just mukavaa turpatuurin trubaduurisettiä,
jossa toisensa kohtaavat punk, blues, folk ja kieroon kasvanut
ylöjärveläinen huumori.
Tursaswarrior
oli illan parhaimpia settejä. Tykkäsin. Joy Division coverosuus oli
myös kova sana. Sami veti osuutensa mainiosti ja Tursaswarriorin
keulakuva veti upiat kosketinsoittimet. Tämä oli illan
ammattimaisin setti Uusi Laine yhtyeen freejazz osuuden lisäksi.
Uusi Laine esiintyikin illan aikana monen monituista kertaa
erilaisine setteineen ja sivuprojekteineen.
Samin
ja Pop-Idolien Paten duosetti nimeltään Pies, sai
protopunkmeiningillään peräti Karanteenin Hatenkin riehaantumaan.
Teini-ikäisenä ne piisit oli tehty ja sen kyllä huomasi. Tykkäsin
kyllä, enimmäkseen. Pop-Idolien setti oli odotetusti melkoista
vääntöä ja mongerrusta. Oli kyllä hienoa nähdä kyseinen poppoo
legendaarisessa keikkapaikassa. Harvinaista herkkua nähdä kyseinen
Ylöjärveläis-tamperelaisen (punk)rokin kuriositeettiretkue
lavalla. Eihän siitä voinut oikein kuin tykätä.
Mainittakoon
tässä myös Boogie Koskisen soolosetti. Hämyä hippailua, jossain
outoilun, psykedelian, light jazzin, bluegrassin ja progen
välimaastoissa ja ojanpenkoilla haahuilevaa musiikkia. Soittajansa
näköistä tuotantoa.
Oli
se melkoinen ilta. Ja artistilimuja tuli juotua varmaan sen seittemän
litraa. Cuite literally, actually. Kiitoksia Jormalle, Samille,
esiintyjille, kuskeille, roudareille, faneille, diggareillle, ja
kaikille henkilökuntalaisille, yleisölle ja ihan kaikille.
Kiitoksia myös parille heitterillekin, jotka tulivat avautumaan.
Kiitoksia kyydistä valokuvaaja-Jukalle!
Ps.
Suaattaapi olla että tätä bloggausta editoidaan vielä kerran jos
toisen jos kolmannenkin kerran (nimien lisäyksiä, tarkennuksia,
yms), mutta tiee ee ollunna uhkaus eekä luppaus, vuaan toteamus.
Nih, matöfaköös! <3 Moikataan kun nähdään. T. Krisse Tuominen.
Kommentit
Lähetä kommentti