Kävijälaskuri

lauantai 6. tammikuuta 2018

Aappenan penkkipunnerusnopeustreenivideoita

Kuten viisaimmat kenties osaavat otsikosta päätellä, tämänkertainen blogitus käsittelee Aappenan penkkipunnerusnopeustreenivideoita. Eli siis tarjolla tänään, ihan ilmaiseksi, huvitukseksenne videotallenteita miun penkkipunnerruksen nopeustreenaamisesta. 




Yläolevassa viteosa mie teen ekat 20 tstoa 3*20 työsarjoista, jotka tein 57,5 kglla rawna ilman tukevaa asua, tukibriefsejä, tai penkkipaitaa. Vyö on muodollisesti yllä, lähinnä helpottamassa paineitten hakua ja ylläpitoa. Kuten näkyy, ekassa sarjassa miulla ei ollut käytössä edes minkäänlaisia rannesiteitä.

Kulkeehan se rauta, kun sitä kuljettaa 

Penkin tangonpidikkeet, penkin leveys, turvaraudattomuus yms ei tee penkistä kaikkein helpointa penkkauspenkkiä, mutta kuten näkyy, sujuuhan se penkkaus tuossakin kun penkkaa vaan, eikä valita. Old school ja vanhat kellarisalit ja niitten vanhat koruttomat välineet on joka tapauksessa enemmän lähellä sydäntäin kö ketjusalit ja turha hifistely.

Yläilmoihin käy rautojemme tie, ainaki kö ne rinnalta vauhdilla ylös vie... 


Todettakoon kuitenkin, että kyllä se näkyy, etten hetkeen ole pitkiä sarjoja tehnyt, ja että rawnoston hermotus ei todellakaan ole se paras juuri nyt, kun viimevuos män enimmäkseen varustenostoon perehtyessä, syventyessä ja loppuvuodesta ennätyksiä fpon superraskaan varustenoston parissa.

Ei se nättiä o, mut onneks sen ei tarvi ollakaan... 

Siksipä juuri nyt peruskaudella tehdään taas peruskuntoa, nopeutta, kestävyyttä ja muuta kivaa sitten kisakaudelle hyödynnettäväksi. Voimanostossa ja voimailussa ylipäätään kuitenkin progressointi, ohjelmointi ja harjoittelun kausittaminen on tärkeää.



Toisesta videossa (tämän rivin yläpuolella) näkyy kuinka oteleveys on intsan verran kapeampi kuin olisi ollut hyvä olla. Menee liikaa pelkille ojentajille, vaikkei ojentajatreenussa mitään vikaa ole, mutta kun harjoituksen idea oli tehdä nopeuspenkkiä, oteleveys kostautuu pienoisena kankeutena, kontrollin suurtpiirteidyytenä ja pienoisena hitautena. Meni se silti jees. Meinaan huonomminkin ois voinu mennä. Onneks ei menny.

Ollako satuballerina vaiko penkkipunnertaja; sellaista se josku on. 
Toinen kakskymppissarja kulki 1*19 + 1*1 pohjalta, mutta kulikipa kuitennii. Ihan hyvin siihen nähden että palautus ekan ja tokan kakskybäsen välil oli lyhyehkö, tokas penas meni liikaa bodytissipenaksi, ja räkkiä päinkin yksi toisto paukahti. Tästä voi silti lähinnä vain parantaa. Uson ma ja vakaasti toivossa elän.

Kolmas kahdenkymmenen toiston sarja vääähän haki uomiaan... 

Kolmas kaksikymppinen meni ekan kympin osalta jees. Tahti oli jees, toistot nätihköjä, ja tietenkään kuvaaja ei saanut niistä taltioitua kuin sen vikan, jonka jälkeen lätkäsin raudan telineisiin, kun jännitti, hermostutti, asento alkoi olla huonohko. Seuraavaksi otin seuraavat kymmenen työn alle, mutta homma haki muotoaan ja roppa alkoi kramppaamaan ja laitoin raudat takas telineille ja tein pikaisesti lyhyitä venyttelyitä.


Vaikka tekis parraansa, voe sitä olla aevan paskeen paske. Yllä siitä räpiköintitodiste. Hassua. On se kovin hassua. Ja seuraava viteo vasta nätti onkin. Lols.


Rehvakkaasti vetäisin koht sillään perrään edellisen tonttuilun jälkeen raudat kouriin ja luulin yltäväni viimeiseen kolmeen toistoon. Kävikin niin, että tuli vain kaksi kun kolauttelin rautoi räkkiin. Ai mikä lapapito ja tangon nätti kuljetus? Ja kuvaaja kuvasi tuosta vain sen jälkimmäisen kosautuksen. On se nättiä. Ja rauta si laitettiin ihan suosiolla oikeastikin räkkiin, kun kerran se sinne pyrkikin.


Viimeinen toisto sentään meni tyylillä, vaudilla, tekniikalla ja nätisti. Senseikin sitä hyväksi sanoi ku häntä videolla privaviestillä nakkasin. Käsien koukistamisen ja ojentamisen jalo taito miulla vähän hakee vielä muotoutumistaan, mutta on tuo nätimpää kuin vuosi sitten. Oppia ikä kaikki. Jee!



Jottei mee pelkästään keskiviikkoisen työsarjan rääpimiseen tämä koko bloggaus, niin laitan tähän muista treeneistä erinäisiä videoita.  Nimenomaan nopeusvoimaan ja muuten vaan raudan nopeasti liikutteluun. Yllä näytettä pelkällä tangolla treenaamisesta. Videolla siis tarjolla  myötä- ja vastaotteella nopeustreenua. Osa normi laskulla ja nopealla ylöstulolla, osa nopeita tai nopeahkoja koko matkalla... tapa se tuokin lämmitellä kroppaa ennen vars. suoritusta. Toimii miulle niin nopeus-, max effort kö maximi 1 rep max päiviin tuollainen lämmittely...



Videolla 2*70 kg rivakasti ylöskuljetettuina. Lasku hieman hittaampi ja mukana pienet paussit. Tuollainen treenu tuo kaivattua räjähtävyyttä ylösvientiin ja laajemminkin raudan hallintaa. Helpottaa tuollainen myös vauhdin kanavoimista suoraan kisanostoihin. Mutta tuollekin aikansa ja paikkansa.


1*80 kg hallitusti alas ja vauhdilla ylös.  Vyö ja rannesiteet käytössä, vaan ei kenkiä. Kontrolloitu hallittu räjähtävä voima on kova sana verrattuna sinne tänne poukkoilevaan liikkeeseen, jossa on voimaa, vauhtia ja nopeusvoimas, vaan ei hallintaa ja tietoista ohjausta. Vahingossa saattaa vaikka hermotusta tulla ja lihaksille muistiin reittejä kulkea ja kuljettaa.



1*120 kg Recoil -slingshot/bench helper välineellä,  enämp vähemp hillitysti ja hallitusti alas ja vauhdilla ylös. Se onpi vähän niinkö se juttu voimanostosa kö kisoisa mennään eniwei tuomarikäsyjen mukaan stoppipenkkinä ja noston pitää olla hallittu koko liikeradan mitalta, jotta se hyväksytään nostoksi.  On se jännä se tämä laji. Hienosti on zen elementtejä tässä. Mieli, keho, liike, hallinta. Aappena tykkee.


Ylläolevasa viteosa mie räpiköin bencher x-typeä ittelleni sisään ja itteeni siihen sisäänajaen. Tuossa suht. koht. tavallista lankkupenkkausta korkialle lankulle ja räjähtävä ylöstulo. 

Katso kun aappena penarätilä joogarullalle häkkisessä penkkaa... 

Liikkeessä mukavasti ojentajat saa kyytiä, varsinkin kun homman tekee noinkin nopiasti kö viteola näkyy. Erikoisin juttu videolla se, että lankkuna toimii pilatesrulla tai joogapötkylä kuten mie sitä kuttun.  Ja oha tuosa sekin että penkkaus tapahtuu säädettävältä vino-/tasapenkiltä kyykkyhäkisä, mutta se nyt on aika normaalia puuhaa ja monellekin woimailijalle tahi potarille tuttua juttua. 



Tuossa videolla muuten samaa hommaa kö edelisesä viteosa, mutta sillä erotuksella ettei oo penapaitaa lain, käytössä on Recoil vain... on se kivvoo puuhoo tuokin. Hauskannäköstä ainakin. Mutta eiköhän täsä jo yhden blogautuksen tarpeisiin ole videoita ja höpötystä viteoitten sisällöstä. Iloiset jumpat teillekin!  T. Krisse Tuominen.