Pelisuosituksia ja perusteluita, osa 10
Pelisuosituksia ja perusteluita, osa 10
Silloin tällöin kuulee toiveita suosituslistoista roolipelikärpäsen pureman saaneille. Top-listojen pyytäminen on kohtuullisen suosittu toive. Päätin listata aloittelijaystävälliseen ja kansantajuiseen blogiini (tällaisiksi tätä on kutsuttu; kiitos kehuista) bloggausten sarjaan omia suosittelujani roolipelikärpäsen pureman saaneille. Olen edennyt jo peräti kymmenenteen osaan pelisuositusteni sarjassa.
En ole koonnut listaa suosikkipelieni listaukseksi. Lista on koostettu nimenomaan siitä lähtökohdasta, että mihin roolipeleihin mielestäni kannattaa tutustua. Oli sitten roolipeleistä kiinnostunut tai itselleen uudenlaista peliä etsivä. Tai jos on kiinnostunut monen tyylisistä roolipeleistä. Taikka, jos on kiinnostunut tutustumaan roolipelaamisen historiaa muokanneisiin peleihin, jotka ovat mielestäni merkittäviä ja pelaamisen arvoisia vielä nykyäänkin. Pidemmittä puheitta: tämän kertaisten listan pelien pariin!
Top 20 -listaus roolipeleistä, joihin kannattaa
tutustua vielä eläessään 👼😇😘 OSA kymmenen eli lukuna 10
Tällä kertaa tarjolla pelivinkkauslistabloggauksessani (Huhuhuh, mikä yhdyssana!), on yksi listasija ja silläkin vain yksi peli. Tällä kertaa mennään siis taas perusteellisemmassa pelin erittelyssä. Aiheen, lähtökohtien, kompaktiuden ja julkaisuajankohdan vuoksi, on mukana vertailua erään aiemmin esitellyn pelin ja tämän kertaisen pelin välillä. Tavallaan siis esittelyssä kaksi peliä tai puolitoista. Miten asian haluaakaan näkeä, laskea ja kokea. Varsinainen esitelty peli on vallan omalaatuinen monelta osin. Tai tarkkaan ottaen kyseinen pelikirja toimii yleissysteemin persoonallisena lähdekirjana, vieden homman maaliin asti. En ole kuullut monenkaan puhuvan tai mainitsevan tätä pelijulkaisua, vaikka tiedän sen vallan laadukkaaksi ja enemmän kuin asiansa ajavaksi maailmakirjaksi.
Pidemmittä puheitta, sukeltakaamme myyttisiin ulottuvuuksiin!
Tällä kertaa tarjolla pelivinkkauslistabloggauksessani (Huhuhuh, mikä yhdyssana!), on yksi listasija ja silläkin vain yksi peli. Tällä kertaa mennään siis taas perusteellisemmassa pelin erittelyssä. Aiheen, lähtökohtien, kompaktiuden ja julkaisuajankohdan vuoksi, on mukana vertailua erään aiemmin esitellyn pelin ja tämän kertaisen pelin välillä. Tavallaan siis esittelyssä kaksi peliä tai puolitoista. Miten asian haluaakaan näkeä, laskea ja kokea. Varsinainen esitelty peli on vallan omalaatuinen monelta osin. Tai tarkkaan ottaen kyseinen pelikirja toimii yleissysteemin persoonallisena lähdekirjana, vieden homman maaliin asti. En ole kuullut monenkaan puhuvan tai mainitsevan tätä pelijulkaisua, vaikka tiedän sen vallan laadukkaaksi ja enemmän kuin asiansa ajavaksi maailmakirjaksi.
Pidemmittä puheitta, sukeltakaamme myyttisiin ulottuvuuksiin!
14. MYTH -Roleplaying in the World of the Fallen Lords (Gurps)
Maailma on täynnään monenlaisia toiminnallisia ja seikkailullisia video- ja tietokonepelejä. Joistain suosituimmista sitten tehdään lautapelejä, korttipelejä, flippereitä tai vaikkapa pöytäroolipelejä. On toki olemassa hyvin tehtyjä tai erittäin loistavia roolipelejä, jotka pohjautuvat tietokonepeleihin. Edellisessä postauksessani mainitsemani RUNE on yksi niistä. On sitä niitten hyvien jyvien vastapainoksi tullut käytyä läpi melkoisia akanoita ja pilalle menneitä hutiosumiakin.
Kaiken maailman kökköä sitä on tullutkin nähtyä ja koettua, kun olen tullut erehtyneeksi hankkimaan (tai edes lainaamaan) suosituista tv-sarjoista, tietokonepeleistä, elokuvista yms. tehtyjä pöytäpelisovituksia. Myth on tietokonepelinä erittäin suosittu ja vauhdikas. Sen sovittaminen pöytäroolipeliksi epäilytti minua enemmän kuin vähän.
Ihan rehellisesti todeten, on valitettavasti pakko todeta että niin hyvä tietsikkapeli Myth kuin onkin, ei meikä todellakaan tule ensimmäisenä mieleen, että siitä tehty pöytäroolipelisovitus olisi mistään kotoisin. Saatika mainitsemisen arvoinen. Tappeluun ja seikkailuun sijoittuvan roolipelielementtejä sisältävä tietokonepelin pöytäroolipelsiovitus, kun ei välttämättä huuda laatupeliä lähtökohdiltaan.
Mättö- ja lahtauspelaamiseen tietokoneella, perustuvat pöytäpelisovitukset, kun harvemmin omaavat sisällöllisesti mitään mielenkiintoista. Saatika mitään uudeksi innovaatioksi mainittavaa. Kiinnostavasta pöytäroolipelistä puhumattakaan.
Siinä se silti on: MYTH -roolipelikirja, joka toimii sekä lähdekirjana mihin tahansa (fantasia)roolipeliin että maailmakirjana GURPSiin. Lisäksi tämä tarjoaa infoa ja sisältöä MYTH-maailmaa diggaaville ja toimii sillään tietoteoksena. Peliteoksena, säännöillä on tavoitettu Myth-tietokonepelien maailmaa ja tunnelmaa hyvin.
Tykkään siitä kuinka pelikirjassa ei keskitytä pelkästään luomaan hyvää pohjaa Myth-kokemukselle perinteisessä pöytäroolipelaamisessa. Pelikirja tarjoaa kyllä erittäin hyvät lähdöt pelata Mythiä pöytäroolipelinä sillään. Teos ei kuitenkaan jättäydy vain perinteiseen pöytäroolipelaamiseen, vaan teoksessa on oma osuutensa, jossa pohditaan ja tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia naittaa pöytäroolipeliä tietokone- ja verkkopelaamiseen. 1999 joulukuussa julkaistulta Gurps Myth -kirjalta, tämä on erityisen rohkea tuohon aikaan harvinaisehko veto. Eipä tuota puolta turhan monessa pelikirjassa vieläkään huomioida. Pisteet siitäkin siis Gurps Mythille.
Kaikista edellämainituista seikoista ja muistakin syistä, Gurps Myth -pelikirja on mainitsemisen arvoinen kokonaisuus. Muita maininnan ansaitsevia seikkoja Gurps Mythissä on vaikkapa se että Mythissä neuvotaan miten sääntöjen puolesta olisi mahdollista saada hahmonsa manan majoilta, vähän samalla tapaa kuin tallentamalla hahmon ja ottamalla tallenuksen käyttöön.
Kyse siis ennen kaikkea Extra Life -edun hyödyntämisestä tavalla, joka istuu Gurps Mythiin. Sääntökirjat omaavalle tiedoksi, että kuvaus Extra Lifesta löystyy Gurpsin, revisoidun, 3. laitoksen Compendium I -kirjan s.ivulta 36 tai 4. laitoksen Basic Set: Characters -kirjasta sivulta 55. Gurps Myth-kirjasta sivulta 102, miten tätä on tarkoitus käyttää nimenomaan Mythissä.
Mielenkiintoistahan tässä on ennen kaikkea se, ettei tätä ole tarkoitus olla kaikilla hahmoilla ja niistä hirmuisilla sotureilla. Extra Life ja muita takaisin tulon porsaanreikiä Gurps Mythissä suodaan nimenomaan Arkki-Maageille! Mythissä magia, muuhun Gurps -pelaamiseen verrattuna, on voimakasta ja ylipäätään Mythin korkean fantasian ja korkeaoktaanisen taistelun tunnelma on osattu mallintaa Myth-kirjassa paremmin kuin hyvin.
Aiemmin suosittelemassani Rune -roolipelissä (kts. arvio tästä) on tietyiltä osin samanlaista meininkiä kuin Mythissä: kummallakin taustalla suosittu tietokonepeli, ja kummassakin hahmo on mahdollista tallentaa tai muutoin "palauttaa" keinoälyä emuloivan peejiin toimesta. Myth ilmestyi 1999 joulukuusta ja Rune 2000-2001. Näissä peleissä on samaa taistelujen hurjuus ja pelien kyky tavoittaa tietokonepeli-esikuvansa, ja toteuttaa hommansa pieteetillä. Joskus satunnaisesti olen kierrättynyt materiaaleja Rune rpgstä Mythiin ja toisin päin, mutta pelit ovat sekä perusmekaniikaltaan että maailmalliselta painotukseltaan hyvinkin erilaisia.
Siinä missä Rune on mennyt kosolti vapaamuotoiseen free-form-sääntöilyyn, pelauttajan kierrättämiseen ja muuhun pöytäroolipeleistä erkaantumiseen, on Myth perusolemukseltaan pöytäroolipelailun konventioille uskollinen, Gurps -peliksi sääntökevyehkö, mutta Runeen verrattuna sääntörunsas. Toisaalta Myth menee kohti erilaista pöytäroolipelaamista, kytkyttäen Myth-pöytäroolipeliä tietokone- ja -nettipelaamisen suomiin mahdollisuuksiin. Runessa verkostoitumista ja forumeilla seikkailujen ja karttojen vaihto suositeltiin. Tämän tekee myös Myth.
Joku innokas data- ja rope-nörtti varmaan voisi saada aikaiseksi Myth- ja Rune -nettipelien mashupin, kytkyttäen tähän vielä jotenkin Rune- ja Myth -pöytäroolipelien mashuppia. En varsinaisesti yllättyisi jos joku olisi jo tehnyt niin. Jos ei ole, mutta on kykyä ja hinkua toteuttaa kummallisiakin ideoita, niin tuossapa kyvykkäällä modailuideaa. Saa infota muakin sitten projektin etenemisestä 👽👲👩
Sekä Runessa että Mythissä, pelikirjoissaan on neuvottu eri tapoja ja vaikeusasteita pelata peliä. Lisäksi kummassakin huumoria kosolti mukana. Mythissä on erikseen jopa pelinjohtajaa neuvottu hyödyntämään Myth I & II -tietsikkapeleistä tuttuja vitsejä, ja muita huumorin keinoja. Myth- -kampanjoitten ja -seikkailujen pelillisiä ja tyylillisiä elementtejä esitellään ja avataan kirjassa hyvin. Esitetään myös erilaisia vaihtoehtoisia toiminta-tapoja. Tykkään siitä kuinka Mythin maailmaa on mahdollista peliteoksen avulla hyödyntää useilla eri tavoilla.
Ylipäätään Mythissä annetaan pelaajille ja pelinjohtajille erilaisia vinkkejä Gurpsin sääntöjen hyödyntämisestä useilla eri tavoilla Mythin maailmaa mallintaen ja pelaten. Monet Gurps Mythin vinkeistä on ylipäätään hyödyllisiä hack'n'slash- ja tai -high-fantasy -pelaamista Gurpsin moottorilla pelattaessa. Tykkään aika monista Myth-kirjan esittämistä tavoista käyttää magiaa tai käydä taisteluita. Halusi Mythin maailmaa tai tietokonepelien tyyliä ja tyylikeinoja, tai erilaisten olentojen voimadynamiikka, hyödyntää Gurps Mythiä pelatessa vähän tai paljon, on kirjasta paljon hyötyä.
Ei tämä Gurps Myth ole maailman paras kirja, eikä paras Gurpsin pelikirjoista, mutta se on kohtuullisen kompakti ja silti mukavan laaja. Se on taitettu selkeästi ja paikoitellen vauhdikkaastikin. Gurps Mythissä on paljon tietokonepelien konseptikuvia ja muuta tunnelmaan sopivaa kuvitusta. Asiat ovat enimmäkseen esitetty ja kuvattu selkeästi. Sisältö on fokusoitua ja riittävän stilisoitua. Jos ja kun on kiinnostunut Myth-ropettamisesta tai ylipäätään maailmasta Myth-tietokonepelien takana, on tämä oiva opas syvemmälle Mytheilyyn.
Tämä on samalla Gurps-pelaajille oiva opas high fantasy- -toiminta- ja -magiapelaamiseen. Kirjassa myös kosolti esimerkkejä Gurps Mythin modaamisesta ja crossover-naittamisesta Gurpsin muihin maailmoihin. Äksöntykittelystä ja korkean fantasian magiamellastuksesta kiinnostuneille enemmän kuin mahtava kirja. Ihte olen tästä maksanut käytettynä huimat kymmenen euroa, ja suurin piirtein niissä hinnoissa nämä ovat tuntuneet käytettynä liikkuvan. Suosittelen, jos tämän tyylinen pelaaminen kiinnostaa. Helppo maailmapaketti myös ensimmäiseksi Gurps-maailmakirjaksi, etenkin toimintaa ja magiaa hollywood-leffojen ja toimintasarjakuvien henkeää tykkääville.
Erittäin myyttisiä pelejä arkkimaageille, sotureille, ja muille sankareille! Ylipäätään peli-iloa aivan kaikille pelaajille! Ja hyvää kevättä! Toivottelee Krisse Tuominen, roolipelientusiasti, julkaistu pelisuunnittelija, aiemmin erittäin aktiivinen tietokone-, konsoli-, digi-, netti- ja kännykkäpelaaja, ja erilaisia magiajärjestelmiä tarkasteleva filosofinen pohdiskelija.
Kommentit
Lähetä kommentti