Pelisuosituksia ja perusteluita, osa 8
Pelisuosituksia ja perusteluita, osa 8
Silloin tällöin kuulee toiveita suosituslistoista roolipelikärpäsen pureman saaneille. Top-listojen pyytäminen samassa tarkoituksessa on kohtuullisen suosittu toive. Päätinkin listata aloittelijaystävälliseen ja kansantajuiseen blogiini (tällaisiksi tätä on kutsuttu; kiitos kehuista) bloggausten sarjaan omia suosittelujani roolipelikärpäsen pureman saaneille. Olen edennyt jo kahdeksanteen osaan pelisuositusteni sarjassa.
En ole koonnut listaa suosikkipelieni listaukseksi. Lista on koostettu nimenomaan siitä lähtökohdasta, että mihin roolipeleihin juuri mielestäni kannattaa tutustua. Oli sitten roolipeleistä kiinnostunut tai itselleen uudenlaista peliä etsivä. Etenkin, jos on kiinnostunut monen tyylisistä roolipeleistä. Varsinkin, jos on kiinnostunut tutustumaan roolipelaamisen historiaa muokanneisiin peleihin, jotka ovat mielestäni merkittäviä ja pelaamisen arvoisia vielä nykyäänkin. Pidemmittä puheitta: tämän kertaisten listan pelien pariin!
Top 20 -listaus roolipeleistä, joihin kannattaa
tutustua vielä eläessään 👼😇😘 OSA kaheksan eli lukuna 8
Tällä kertaa tarjolla on peräti kaksi erittäin omanlaistaan fantastista roolipeli- ja tarinankerrontaklassikkoa. Kumpikin peli omaa jonkinlaisen innokkaan kannattajakunnan. Kummastakin on kansa ollut montaa mieltä. Kumpikin peli on ollut aiemmin kummastelun aihe ja nyt ainakin joillekin ihan aito oikea tykkäyksen kohde.
Tällä kertaa tarjolla on peräti kaksi erittäin omanlaistaan fantastista roolipeli- ja tarinankerrontaklassikkoa. Kumpikin peli omaa jonkinlaisen innokkaan kannattajakunnan. Kummastakin on kansa ollut montaa mieltä. Kumpikin peli on ollut aiemmin kummastelun aihe ja nyt ainakin joillekin ihan aito oikea tykkäyksen kohde.
10. Dragonlance the Fifth Age
Rehellinen mielipiteeni on, se että Dragonlance the Fifth Age on paras Dragonlance-maailman sovitus. Kyllä, luit oikein. Paras sovitus, pieksien siis myös Dungeons & Dragons ja Advanced Dungeons Dragons -sovitukset. Olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että Dragonlance the Fifth Age on paras Dragonlance-peli ja -pelituote. Mukaan laskettuna myös ne kaikki legendaariset Dragonlance -tietokonepelit. Tiedän, että se on paljon sanottu, sillä ne muut DL -pelit eivät ole huonoja. Tiedän myös, etten ole ainoa, joka on samaa mieltä kanssani.
Dragonlance the Fifth Age -peli pohjautuu varsin uskollisesti lähdemateriaaliinsa. Tehden lisäksi pieteetillä tehtyä työtä sekä pelimaailman että tunnelmanluomis -metodiensa puolesta. Kaiken hyvän lisäksi the Fifth Age kietoo myös pelimekaniikkansa siihen mikä on olennaista Dragonlancen maailmassa ja sankaritarinoissa. Lopputuloksena on erittäin laadukas Dragonlance -peli, joka hyödyntää monin tavoin lähdemateriaaliaan. Dragonlance the Fifth Age pelin mekaniikka myös edustaa ja edistää hyvin Drangonlance -maailmassa pelaamista. Pelaamista, jossa syntyy huimia tarinoita.
Dragonlance the Fifth Age on nimenomaan ja ennenkaikkea tarinankerrontapeli. Fifth Agen käyttämä pelisysteemikin on nimeltään Saga. Pelissä pelataan siis eeppistä saagaa eli siis sankaritarinaa, jossa elämän valttikorteilla on osuutensa. Dragonlance the Fifth Age käyttääkin noppain sijaan, peliä varten tehtyjä tyylikkäitä ja tunnelmallisia pelikortteja. Pelikorteissa on tuttuja kuvia ja hahmoja heille, jotka ovat yhtään Dragonlancen sankareista ja maailmasta perillä. Ilmestymisaikaansa nähden peli on sääntökevyt ja kohtuullisen vapaamuotoinen.
Nykyäajasta käsin tarkasteltuna, the Fifth Age on ihan kohtuullinen käytettävyydeltään. Eikä missään nimessä liian sääntöraskas. Koska pelin sääntökirjavihkoset eivät ole turhan paksuja ja taitto on selkeää, pelin säännöt on nopea lukea ja oppia. Näin ollen pelaamaan pääsee kohtuullisen nopeasti. Pelissä riittää kyllä hienouksiakin opittavaksi. Sääntöjä on vallan helppoa muokata vielä simppelimmäksi. Tai vastaavasti sääntöraskaampaan suuntaan, niin halutessaan.
Olen käyttänyt Fifth Agen pelikortteja vallan monessa roolipeli tuomaan lisäväriä ja fantastisuutta pelipöytään. Olen käyttänyt niitä myös sivuhahmoja ja seikkailuja luodessa, herättämään aivonystyröitäni kohti mielikuvituksellisempaa tilaa. Toimivat myös monella tapaa tarinakortteina, joka tuskin yllättää, sillä ne ovat nimenomaan tarinankerronta pelin pelikortit, joilla ratkaistaan tilanteita ja tuodaan syvyyttä peliin.
Dragonlance the Fifth Age ei koskaan tullut valitettavasti kovinkaan suosituksi, eikä sen koommin sen käyttämä Saga system, eli pelimoottori, mitä se käytti sääntöjärjestelmänään. Vaikka pelin julkaisi aikoinaan TSR, on peli tunnettavuudeltaan ja suosioltaan paljon vähäisempi kuin monet pienten julkaisijoitten kokeelliset pelit. Tampereen kirjastoista tätä varastokappaleena ainakin löytyy. Käytettynäkin, jos oikein hyvä tsägä käy. Hinta ei kuitenkaan silloin ole yleensä 50 e pienempi. Onneksi kirjastojen käyttö toistaiseksi on ilmaista.
Kaiken kaikkiaan helppokäyttöinen, vaikkakin vaikea saatavuudeltaan oleva, Dragonlance the Fifth Age on omanlaisensa eeppisen mittakaavan seikkailu- ja tarinankerronta-roolipeli, jossa on paljon potentiaalia, etenkin Dragonlance -diggareille. Mielestäni lukemisen ja kokeilemisen arvoinen muillekin. Onhan siinä kuitenkin muunmuassa monista muista peleistä poikkeava pelimekaniikka. Ja monelle tuttu ja kotoisa pelimaailma. Jos hieman erikoisempi systeemi ja maailmaa syleilevä mekaniikka kiinnostaa, niin kannattaa tuohon vähintäänkin tutustua.
11: The Shadowrun (ja Earthdawn)
Shadowrun on kakkoslaitokseltaan suomeksikin käännetty fantasia-cyberpunk-roolipeli, joka oli aikoinaan kiistelty uraa uurtava peli. Hämmästyttää kyllä, se on onnistunut säilyttämään hyvänlaisen kulmikkuuden ja rosoisuuden vielä uusimmalla (kuudennella) laitoksellaan.
Shadowrun herättää yhä peliyhteisöissä niin suurta vihastusta kuin ihastustakin. Joittenkin on yhä täysin mahdotonta sulattaa sitä, että peli jossa on klassisen geneerisen fantasian elementtejä yhdistettynä sumeilemattomasti lopunajan tunnelmiin ja tieteisfiktioon, ei ole vieläkään kadonnut olemasta, vaikka kuinka sitä manaisi unholan soille uppoamaan 👻👼👾💁👸😎😇
Shadowrunissa, mielestäni, yhdistyy kiehtovalla tavalla menneisyys- ja pseudo-keskiaika -fantasioista tuttuja elementtejä, väkivaltaiseen cyberpunkmaailmaan. Näin ollen Shadowrunissa kättään paiskaavat fantasiapelaaminen peikkoineen, lohikäärmeineen, ja loitsimisineen, ja tieteisfiktio mielenkiintoisine tulevaisuusvisioineen, jossa on muunmuassa käytettävissä raju virtuaalitodellisuus matrixissa.
Kahden genren toisiinsa yhdistämisen lopputuloksena on esimerkiksi örkkejä cybersamuraina koluamassa katuja ja virtuaalitodellisuus-guru-haltioita nettidekkeröimässä matrixissa. Shadowrunin jengit ja katuelämä on rujoa, vaarallista ja kiehtovaaa. Siellä missä sekä cybertaiteilu kohtaa nettivelhoilun ja shamaanimagian, voi tapahtua kaikkea erittäin jännää. Shadowrunissahan sitten tapahtuu kaikenlaista mielikuvituksellista, ja pelin maailma on muuttunut vallan mielenkiintoisiin suuntiin eri laitoksien välillä.
Omasta mielestäni Shadowrun on yksi ehyimmistä ja originelleimmista cyberpunk-genren peleistä. Koen sen olevan ylipäätään roolipelien parhaimmistoa. Ehdottomasti cyberpunk-roolipelien kirkkainta kärkeä.
Shadowrunissa on mielestäni ollut aina CyberPunk rpg:een verrattuna paljon toimivampi nettijärjestelmä. Ylipäätään Shadowrunin matriksi on muutenkin minusta onnistuneempi verkkoilu kaikinpuolin CP:n nettailuun verrattuna. Nämä toki ovat makuasioitakin, mutta kehtaan väittää ihan pokkana, että Shadowrunin matriisi on paljon käytännöllisempi, helpompi mieltää ja hallita, silti tarjoten paljon mahdollisuuksia seikkailuihin.
Jos tykkää aikamatkailusta tai toisiinsa vuotavista aikalinjoista, on Shadowrunia helppo pelata rinta rinnan Earthdawnin kanssa, joka sijoittuu Shadowrunin maailman muinaisiin aikoihin. Earthdawn on kyllä ihan itsenäisenä fantasiapelinä ja -maailmana myös enemmän kuin maininnan arvoinen. Suosittelen ennakkoluulottomasti tutustumaan siihenkin.
Shadowrun eri laitoksia löytyy monista verkkokaupoista digitaalisena ja painotuotteena että vaikkapa Fantasiapeleistä painotuotteena. Suomen kielistä laitosta liikkuu myös satunnaisesti käytettynä. Suosittelen erittäin lämpimästi tutustumaan varjoajamisen eri puoliin, jos et sitä ole jo tehnyt. Lykkyä tykö!
Erittäin loistavia ja mielikuvituksellisia pelihetkiä kansalle toivottaen, Krisse Tuominen, matriksiin aikapäivää varjoajamaan juuttunut cybersamurai, joka myös aktiivisena roolipelinörttinä ja bloggarina tunnetaan.
Kommentit
Lähetä kommentti