Ränkä dängä ding däng döng! Jeu gööl boi pärsöön wau!
I'm so Hyper! Or was it Super?! Uhmmm... Cyber! Mie oon niin Hyper! Vai olikse Super? Hmmm... Cyber! |
En ole ennuseukko, mutta yleisön yllyttämänä, kaitaluisten kannustamana, loihin sanoja lausuen, suustani syljen ennustuksen. Teille kerron tulevaisuuden, roolipelaamisen, tämän vuosikymmenen 👳👾👽👻👼
Veikkaan ja valistuneesti ennustan, että 2020-luvulla syntyy ainakin jonkin verran jonkinlaisia systeemejä ja sovelluksia, joilla aiempaakin enemmän pöytäpeli, virtuaalipeli ja mikä lie -peli yhdistyvät suht. koht. saumattomaksi toisiaan täydentäväksi kokonaisuudeksi. Multialusta-pelaaminen ylipäätään yleistyy ja normalisoituu. Cyberpunk-meininki väistämättä hallitsee ainakin vuosikymmenen alkupuolta, joka oli odotettavissakin.
Sekä minipelit ja äärimmäisen laajat pelit raivaavat itselleen kummatkin lisää tilaa. Indie-pelit menevät aina vain mielikuvituksellisempiin suuntiin. Indie-pelien joukosta tulee joitain satunnaisia läpimurtoja mainstreamin puolelle. Helppokäyttöiset, nopeasti omaksuttavissa olevat noppakevyet ja nopattomat pelit tulevat yleistymään. Etenkin lapsille ja nuorille suunnatut simppelillä mekaniikalla varustetut pelit. Vähemmistönäkökulmat ja inclusiivisuus tulee lisääntymään peleissä, pelimarkkinoinnissa, pelitapahtumissa ja pelimaailmoissa.
Neurokirjon, autismin kirjon ja vammaisuuden huomioonottavat pelit tulevat lisääntymään . Nopattomat ja "säännöttömät" roolipelit ja roolileikit valtaavat lisää skenestä tilaa. Pasifistiset väkivaltaa kaihtavat, keskusteluun, yhteisöllisyyteen, ongelmien jq pulmien ratkaisemiseen keskittyvät roolipelit tulevat selkeämmin luomaan oman skenensä ja genrensä. Sekä digipelaaminen että painetut roolipelituotteet tulevat saamaan uusia yleisöjä, jakelumuotoja, ilmenemismuotoja, ja yhteisöjä.
Jotain tuollaista vuosien 2020-2029 välisenä aikana luulisin ainakin toteutuvan suhteellisen suurella todennäköisyydeltä. Toisaalta voin olla väärässäkin. 2030 vuonnahan sen vasta näkee miten tämä vuosikymmen meni, muuttui, mullisti ja taitttui.
PARANOIaa ilmassa. Ainakin kuvassa se leijuu aika korkealla ilmassa 👽 |
Neurokirjon, autismin kirjon ja vammaisuuden huomioonottavat pelit tulevat lisääntymään . Nopattomat ja "säännöttömät" roolipelit ja roolileikit valtaavat lisää skenestä tilaa. Pasifistiset väkivaltaa kaihtavat, keskusteluun, yhteisöllisyyteen, ongelmien jq pulmien ratkaisemiseen keskittyvät roolipelit tulevat selkeämmin luomaan oman skenensä ja genrensä. Sekä digipelaaminen että painetut roolipelituotteet tulevat saamaan uusia yleisöjä, jakelumuotoja, ilmenemismuotoja, ja yhteisöjä.
Ny ollaan niin kauhia paljo Cyberii ja punkkii ja cyberpunkkii, ja 2020 ja kewl, Paranoia, Twilight 2000, ja peililasit ja kaikkeeeeeeeeee... nii kauhee COOLia |
Jotain tuollaista vuosien 2020-2029 välisenä aikana luulisin ainakin toteutuvan suhteellisen suurella todennäköisyydeltä. Toisaalta voin olla väärässäkin. 2030 vuonnahan sen vasta näkee miten tämä vuosikymmen meni, muuttui, mullisti ja taitttui.
Tässäpä nuita tulevaisuuden veikkailuja roolipelikentän osalta. Tällä viikolla ajattelin treenata huomenna ja olisi kiva jos ehtisi sekä treenata toisenkin kerran tällä viikolla, että tehdä edes jotain roolipelaamisenkin osalta. Pelaamisiin, jumppaamisiin ja moikkaamisiin! T. Krisse Tuominen.
Ps. Uuden uljaan vuoden kyberiksi aluksi ja kunniaksi kunnon apinaviteo only in blögäles! <3
Kommentit
Lähetä kommentti