Erilaisia tukipilareita seikkailun junttaamiseksi tajuntaan
Ollaos tervehditty jalo seikkailija! Se on Tuomisen Krisse tässä taas terve! Yleisön pyynnöstä ja harrastakin hartaammasta toiveesta, ajattelin Sinulle kertoa roolipeliseikkailujen luomisesta oman peliporukan käyttöön. Samoja ajatuksia ja periaatteita toki voi hyödyntää yleisempäänkin jakoon tarkoitettuja valmisseikkailuita tai con-skenaarioita luodessa. Pätenee myös kuhtuu hyvin ylipäätään luovaan kirjoittamiseen ja "keep it simple and on basics -attitude" -meisselinkiin, uson ma.
She look straight to my eyes, wink at me, and said: "Let's Go to Adventure and to Beyond!" Hän katsoi minua suoraan silmiin, nikkasi minulle, ja sanoi: "Mennään seikkailulle ja Pitemmälle!" |
On varmasti lukemattoman monia tapoja rakentaa seikkailu. Seikkailu, joka viihdyttää, kiihdyttää ja sykähdyttää. Seikkailu, jossa on interaktiota, pohdittavaa, koetttavaa, etsittävää, löydettävää ja opittavaa. Seikkailu, jossa voi matkata maasta toiseen tai ulottuvuudesta seuraavaan. Seikkailu, mikä herättää ajatuksia ja tunteita. Seikkailu minkä aikana hahmot matkaavat syvälle mielensä ja sielunsa syvyyksiin. Mikä sitten onkaan kulloinkin tärkeää, kannattaa seikkailu maadoittaa tukevasti siihen perustaan, mistä parhaiten voi kasvattaa tarvitunlaisen seikkailun, joka voi versoa seikkailijoitten silmien edessä moniin kiehtoviin suuntiin.
Minkä tien valitsetkaan, seikkailusi olennaisimman olemuksen esille tuomiseksi, muista asettaa seilkkailunsiemenet muhkeimpaan multaan, missä kasvaa ne ihanimmat kukat, joista versoo halutunlaisia seikkailuja kukintoineen, saatellen teidät syvälle seikkailujen maailmaan.
Open Your mind, and let it flow.... Avaa tajuntasi, ja anna sen leijua |
Ilman turhaa korukielistä krumeluuria, sanottakoon asia simppelimmin: rakenna seikkailu niitten tukipilarien varaan mitkä pitävät huolen siitä, että mukana on juuri ne elementit mitä halutaan. Jos olennaista on seikkailun kannalta esim. painiminen, henkinen kasvu ja pyhiinvaellus, kannattaa seikkailu rakentaa tukevasti niitten varaan.
Stardust brings You shiny adventures, where ever You may roam Missä ikinä koluatkaan, tähtipöly tuo Sinulle säihkyviä seikkailuja |
Jos peliporukka haluaa seuraavaan roolipelisessioon seikkailua merillä, aarteenmetsästystä ja hurjia miekkailumatseja syrjäisellä merirosvosaarella, niin seuraava sessio tietenkin olkoon sellainen missä noita kaikkia on. Tai ainakin mahdollisuuksia noihin kaikkiin.
So many choices on your adventure journey. Niin monta mahdollisuutta ja valintaa seikkailumatkasi aikana. |
On hyvä muistaa, ettei tarina ole pelkästään siinä tapahtuvat asiat ja tilanteet. Tarina muodostuu myös seikkailussa esiintyvistä huhuista, esitetyistä lupauksista, kertomuksista, toiveista, motiiveista, uutisista, työ- ja seikkailutarjouksista, tavoitteista, mikä esiintyy seikkailun tarinassa. Muodossa tai toisessa.
Olivat tarinan pääteemat mitkä tahansa, niitä kannattaa seikkailua rakennellessa pohtia eri näkökulmista. Yksi asia mitä voit pohtia seikkailusi perustaa valaessa, on kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraavanlainen: onko seikkailussasi jännittäviä tilanteita tai kamppailuja, tutkittavaa tai tutkimusmatkailtavaa, ja onko siinä mahdollisuuksia vuorovaikutteisuudelle?
Otetaan tähän väliin esimerkkejä. Seuraavaksi sessioksi olisi pelaajien toiveitten ja pelinjohtajan halujen mukaan uutettuna esimerkiksi seikkailu, jossa on päätemoina elementit x, y, n ja r. On hyvä tarkastella päätemoja sen mukaan onko seikkailussa jännitystä, tutkittavaa ja vuorovaikutusta. Ja etenkin, jos ei ole, saisiko nimenomaan jännityksen, tutkimusretkeilyn ja interaktion kautta herätettyä eloa x, y, n ja r -peruspilareihin. On hyvä myös ymmärtää että jännittävien tilanteitten tai kamppailujen ei tarvitse olla verihurmeisen väkivaltaisia tai (hengen)vaarallisia.
Tavoite saada vangituksi etsintäkuulutettu desperado voi olla jopa aivonystyröitä kutkuttavampaa kuin jokin klassinen "'pahiksen' tappo". Siinä on myös takuulla vaarantuntua ja jännitystä ilmassa. Siinä toteutuu kätevästi myös tutkimisen mahdollisuus, otettaessa selvää esimerkiksi etsintäkuulutetun taustoista, liikkeistä, strategioista ja tämän hetkisestä olinpaikasta.
There can be suspense, horror, and thrilling scenes in the adventure, with out any battle scenes. And whole lotta cunning plans and horrifying creatures, too. |
Vuorovaikutteisuus pelaajien ja pelinjohtajan välillä toteutuu tuollaisessa kuviossa ihan itsestäänkuuluvasti. Syntyy myös mahdollisuuksia ja tarvetta hahmojen keskustella keskenään ja ympäristönsä kanssa. Ja tarinassa urkenee myös kosolti mahdollisuuksia roolipelaamiseen, eläytymiseen ja hahmon ajatusten, tunteitten, toiveitten ja halujen kanavointiin. Tämä tietenkin on hyvä ja olennainen asia roolipelaamisessa. Jos ei roolipelatessa ole roolipelaamista, niin se on kyllä jotain muuta. Jotain sekoilua, sikailua ja seikkailupelaamista, ja ajatusleikkimistä, se varmaan olisi, vuaan ei miusta ainakkaan varsinaista roolipelaamista. Jokainen toki saa kokea asian tykönään juuri niin kuin kokee ja haluaa. Pelitapoja on monia, ja niin edelleen.
Edellä mainittujen seikkojen ja tapojen lisäksi, on järkevää pohtia seikkailun peruspilareita ja muita elementtejä siltä kantilta, että sisältävätkö ne tavoitteita, uhkia ja valintoja. Nämä ovat kuitenkin ainakin yhdentyyppisen seikkailuroolipelaamisen ja esimerkiksi klassisten pulp-tarinoitten peruspilareita. Hahmoilla ja tehtävänantajilla on henkilökohtaisia, ammatillisia ja tapauskohtaisia tavoitteitta. On yksityishenkilöitten, laumojen, ryhmien, perheitten, uskonnollisten yhteisöjen ja kulttien sisäisiä ja ulkoisia uhkia. On eettisiä, moraalisia, uskonnollisia, filosofisia, taloudellisia, romanttisia ja kouriintuntuvan konkreettisia valintoja.
Näitä kaikkia edellämainittuja elementtejä voi tietenkin yhdistää rikastuttamaan peruspilareita. Tietenkin koko nipun voi solmia, niin halutessaan, oikein nätiksi paketiksi kera roolipelaamisen, vuorovaikutuksen, tutkimisen ja tutkimusten, tutkimusmatkailun, jännityksen, kauhun ja kamppailun. Siinäpä sitä sitten onkin seikkailun aineksia sessioon, jos toiseenkin. Kohta jo kolmanteenkin. Parhaimmillaan peräti kokonaiseen kampanjaan.
Kannattaa yksittäisten osasten ja niitten keskinäisten sopivuuden lisäksi miettiä kokonaisuutta. Kaikkien osien sopivuutta toisiinsa. Sopivatko valamani sementti (roolipeliseikkailun kantavat pääideat) pääpilarien ja seinien kanssa (roolipeliseikkailun pääkohtaukset ja pää(ei-pelaaja)hahmot), ja sopivatko ne katon, ovien ja ikkunoitten kanssa (roolipeliseikkailun sivujuonet, sivuhahmot ja sivukohtaukset kera kohdattavien sivuhahmojen) yhteen? Jos nämä kaikki sopivat hyvin yhteen, Sinulla on koossa seikkailu, mihin pelaajahahmot sopivat hyvin. Ja loppuhan kirjoittaa itse itsensä, kun pelisessio alkaa. Ole valmis improvisoimaan, ja ajateltuasi tämän kaiken huolellisesti, sinä tulet olemaan valmis.
Todettakoon tässä myös, että ei sen tarvitse olla nättiä, hienoa, älykästä ja kaikin puolin priimaa. Pääasia, että kohtaukset, ei-pelaajahahmot ja muut elementit ovat riittävän toimivia. Pelipöydässähän se varsinainen lopullinen juoni ja seikkailu luodaan ja synnytetään. Sitä ennen voi vain pohtia päälinjoja, vähemmän merkityksellisiä linjoja, sivulinjoja, olennaisia yksityiskohtia ja tärkeitä paikkoja ja mielenkiintoisia esineitä. Miettiä niille tarkoitusta tarinan luomisen ja motiivien syntymisen kannalta. Tärkeää on kirjata tämä ylös. Vaikka muistivihkoseen tai tarralappusiin ranskalaisilla viivoilla.
Kuten jo aiemminkin todettua, pelimoderaattori kehittelee taustaa ja kehyksiä tarinalle, ja pelaajat hahmoillaan sitten luovat ne todelliset tilanteet ja tapahtumat, mihin pelimoderaattori ei-pelaajahahmoillaan ja pelimaailman ympäristöllä, laeilla, yhteiskunnalla ja järjestyksenvalvonnalla reagoi interaktiossa pelihahmojen, pelaajien ja pelimaailman kanssa. Loppu sitten menee niin kuin menee. Voi tulla joku hieno finaali ja lopputulema tai hommat voivat jäädä levälleen.
It's kinda magic.... TATA and C ya folks in the next blog post! |
Pääasia että pelatessa porukalla saadaan sitä mitä siltä haetaan. Oli se sitten hauskuutta, viihdettä tai jännittäviä hetkiä kivan harrastuksen äärellä. Nauttikaa pelaamisesta ja siitä mitä yhdessä saatte aikaiseksi niin pelipöydässä kuin mielikuvituksellisessa roolipelimaailmassa seikkaillessanne! Tykittelemisiin ja Born To Lose! T. Krisse Tuominen, roolipeli-entusiasti, bloggari, naisvoimaurheilija, naisvoimanostaja ja muuten vaan wiksu waffa ja hirmusen kiwa elläen.
Kommentit
Lähetä kommentti