Erilaisia tukipilareita seikkailun junttaamiseksi tajuntaan

There's many ways to build a structured adventure. What way You may choose, remember to keep the adventure based on its roots. 
On monia tapoja luoda strukturoitu seikkailu. Minkä tahansa tavan valitsetkaan, muista pitää se uskollisena juurilleen.


Ollaos tervehditty jalo seikkailija! Se on Tuomisen Krisse tässä taas terve! Yleisön pyynnöstä ja harrastakin hartaammasta toiveesta, ajattelin Sinulle kertoa roolipeliseikkailujen luomisesta oman peliporukan käyttöön. Samoja ajatuksia ja periaatteita toki voi hyödyntää yleisempäänkin jakoon tarkoitettuja valmisseikkailuita tai con-skenaarioita luodessa. Pätenee myös kuhtuu hyvin ylipäätään luovaan kirjoittamiseen ja "keep it simple and on basics -attitude" -meisselinkiin, uson ma. 


She look straight to my eyes, wink at me, and said: "Let's Go to Adventure and to Beyond!"
Hän katsoi minua suoraan silmiin, nikkasi minulle, ja sanoi: "Mennään seikkailulle ja Pitemmälle!"


On varmasti lukemattoman monia tapoja rakentaa seikkailu. Seikkailu, joka viihdyttää, kiihdyttää ja sykähdyttää. Seikkailu, jossa on interaktiota, pohdittavaa, koetttavaa, etsittävää, löydettävää ja opittavaa. Seikkailu, jossa voi matkata maasta toiseen tai ulottuvuudesta seuraavaan. Seikkailu, mikä herättää ajatuksia ja tunteita. Seikkailu minkä aikana hahmot matkaavat syvälle mielensä ja sielunsa syvyyksiin. Mikä sitten onkaan kulloinkin tärkeää, kannattaa seikkailu maadoittaa tukevasti siihen perustaan, mistä parhaiten voi kasvattaa tarvitunlaisen seikkailun, joka voi versoa seikkailijoitten silmien edessä moniin kiehtoviin suuntiin.

If you wanna make your adventure about sunshine, happy people and hippies dancind, be sure to include all those elements in to the story. In a form or another.
Jos haluat tehdä seikkailun auringonpaisteesta, iloisista ihmisistä ja tanssivista hipeistä, muista sisällyttää nämä kaikki elementit tarinaasi. Muodossa tai toisessa.

Minkä tien valitsetkaan, seikkailusi olennaisimman olemuksen esille tuomiseksi, muista asettaa seilkkailunsiemenet muhkeimpaan  multaan, missä kasvaa ne ihanimmat kukat, joista versoo halutunlaisia seikkailuja kukintoineen, saatellen teidät syvälle seikkailujen maailmaan.

Open Your mind, and let it flow....
Avaa tajuntasi, ja anna sen leijua


Ilman turhaa korukielistä krumeluuria, sanottakoon asia simppelimmin: rakenna seikkailu niitten tukipilarien varaan mitkä pitävät huolen siitä, että mukana on juuri ne elementit mitä halutaan. Jos olennaista on seikkailun kannalta esim. painiminen, henkinen kasvu ja pyhiinvaellus, kannattaa seikkailu rakentaa tukevasti niitten varaan.

Stardust brings You shiny adventures, where ever You may roam
Missä ikinä koluatkaan, tähtipöly tuo Sinulle säihkyviä seikkailuja


Jos peliporukka haluaa seuraavaan roolipelisessioon seikkailua merillä, aarteenmetsästystä ja hurjia miekkailumatseja syrjäisellä merirosvosaarella, niin seuraava sessio tietenkin olkoon sellainen missä noita kaikkia on. Tai ainakin mahdollisuuksia noihin kaikkiin.

I am preeeetty sure that the content and the message are very clear in this not-so-mystical picture.
Olen aaaiika varma siitä, että ei-niin-mystisen kuvan sisältämä sisältö ja viesti on erittäin selkeä.

Usein etenkin pitemmissä kampanjoissa päälinjoja seuratessa,  riittää pelaajien piristämiseksi uusista teemoista mielenkiintoiset huhut kohdattujen reppureissaajien sulla kerrottuna, ja vaikkapa uusien teemojen mukaan annetut tehtävänannot, joita voi sitten toteuttaa päälinjojen juonikuviota seuratessa aina mahdollisuuksien mukaan. Kaiken ei tarvitse tapahtua heti ja nyt, vaan nykyisyyden ja lähihetkien lisäksi, katse voi olla myös lähi- ja etäisessä -tulevaisuudessa.


So many choices on your adventure journey.
Niin monta mahdollisuutta ja valintaa seikkailumatkasi aikana.


On hyvä muistaa, ettei tarina ole pelkästään siinä tapahtuvat asiat ja tilanteet. Tarina muodostuu myös seikkailussa esiintyvistä huhuista, esitetyistä lupauksista, kertomuksista, toiveista, motiiveista, uutisista, työ- ja seikkailutarjouksista, tavoitteista, mikä esiintyy seikkailun tarinassa. Muodossa tai toisessa.

It is always a good thing to listen your inner voice and think your main adventure ingredients from different angles and  from many kind of point of views. What the story gives in perspective of interaction between the players and game moderator. And what it gives with interactions between the characters and non-player characters.  Is there, in the story, (enough) potential and room for roleplaying  the characters, their motivations, their reactions, their hidden agendas, their fears and joys... Is your roleplaying adventure really a roleplaying adventure or is it more like emulating first person shooter games? 

Olivat tarinan pääteemat mitkä tahansa, niitä kannattaa seikkailua rakennellessa pohtia eri näkökulmista. Yksi asia mitä voit pohtia seikkailusi perustaa valaessa, on kaikessa yksinkertaisuudessaan seuraavanlainen: onko seikkailussasi jännittäviä tilanteita tai kamppailuja, tutkittavaa tai tutkimusmatkailtavaa, ja onko siinä mahdollisuuksia vuorovaikutteisuudelle?

Adventure is made of stories. Stories that are heard, stories that are told and stories that are made. And it's made of the stories that are your memories, your wishes, your dreams, your future plans. And it's made of the stories that come to be, through interaction & communication.


Otetaan tähän väliin esimerkkejä. Seuraavaksi sessioksi olisi pelaajien toiveitten ja pelinjohtajan halujen mukaan uutettuna esimerkiksi seikkailu, jossa on päätemoina elementit x, y, n ja r. On hyvä tarkastella päätemoja sen mukaan onko seikkailussa jännitystä, tutkittavaa ja vuorovaikutusta. Ja etenkin, jos ei ole, saisiko nimenomaan jännityksen, tutkimusretkeilyn ja interaktion kautta herätettyä eloa x, y, n ja r -peruspilareihin. On hyvä myös ymmärtää että jännittävien tilanteitten tai kamppailujen ei tarvitse olla verihurmeisen väkivaltaisia tai (hengen)vaarallisia.

The encounters that are meant to be some kind of action scenes, does not mean that those scenes should be violent nor bloodshed.  To capture a Wanted Desperado, without any violence, takes more guts and brain cells, than classic "killing the 'bad villain'". 


Tavoite saada vangituksi etsintäkuulutettu desperado voi olla jopa aivonystyröitä kutkuttavampaa kuin jokin klassinen "'pahiksen' tappo". Siinä on myös takuulla vaarantuntua ja jännitystä ilmassa.  Siinä toteutuu kätevästi myös tutkimisen mahdollisuus, otettaessa selvää esimerkiksi etsintäkuulutetun taustoista, liikkeistä, strategioista ja tämän hetkisestä olinpaikasta.

There can be suspense, horror, and thrilling scenes in the adventure, with out any battle scenes. And whole lotta cunning plans and horrifying creatures, too. 


Vuorovaikutteisuus pelaajien ja pelinjohtajan välillä toteutuu tuollaisessa kuviossa ihan itsestäänkuuluvasti. Syntyy myös mahdollisuuksia ja tarvetta hahmojen keskustella keskenään ja ympäristönsä kanssa. Ja tarinassa urkenee myös kosolti mahdollisuuksia roolipelaamiseen, eläytymiseen ja hahmon ajatusten, tunteitten, toiveitten ja halujen kanavointiin. Tämä tietenkin on hyvä ja olennainen asia roolipelaamisessa. Jos ei roolipelatessa ole roolipelaamista, niin se on kyllä jotain muuta. Jotain sekoilua, sikailua ja seikkailupelaamista, ja ajatusleikkimistä,  se varmaan olisi, vuaan ei miusta ainakkaan varsinaista roolipelaamista. Jokainen toki saa kokea asian tykönään juuri niin kuin kokee ja haluaa. Pelitapoja on monia, ja niin edelleen.

Interaction between the players, between the players and the game moderator, between the characters, and between the characters and NPCs, are very important and vital part of making the rpg scenes, encounters, plot hooks and the adventures to feel "real" and enjoyable.  And inter action keeps things interesting and it also makes it easier to jump in the pants of your characters (metaphorically speaking), and to roleplay. And being able to roleplay your characters is "kinda" the catch and the drift of Role-Playing games. Surprising, isn't it? 😇😆😎😇


Edellä mainittujen seikkojen ja tapojen lisäksi, on järkevää pohtia seikkailun peruspilareita ja muita elementtejä siltä kantilta, että sisältävätkö ne tavoitteita, uhkia ja valintoja. Nämä ovat kuitenkin ainakin yhdentyyppisen seikkailuroolipelaamisen ja esimerkiksi klassisten pulp-tarinoitten peruspilareita. Hahmoilla ja tehtävänantajilla on henkilökohtaisia, ammatillisia ja tapauskohtaisia tavoitteitta. On yksityishenkilöitten, laumojen, ryhmien, perheitten, uskonnollisten yhteisöjen ja kulttien sisäisiä ja ulkoisia uhkia. On eettisiä, moraalisia, uskonnollisia, filosofisia, taloudellisia, romanttisia ja kouriintuntuvan konkreettisia valintoja.

One way to think the function of the scenes of adventures, is to think, do they contain plans, threats, and real choices. And how the scenes drive the story and its' sub-plots. Do these exciting things make sense when they are laid on the main ideas (the cement of the rpg story & adventure), and does the main ideas go well with the main encounters & main NPCs (the pillars  and the walls of the rpg story), and how those match with the sub plots, side-kick -NPCs and sub-encounters (the roof and the door and the windows of the rpg story)?  If all these go well together, You have a adventure, where player characters suite well. And the rest writes itself when the gaming session begins.  Be ready to improvise, and You'll be ready after thinking all this stuff through.


Näitä kaikkia edellämainittuja elementtejä voi tietenkin yhdistää rikastuttamaan peruspilareita. Tietenkin koko nipun voi solmia, niin halutessaan, oikein nätiksi paketiksi kera roolipelaamisen, vuorovaikutuksen, tutkimisen ja tutkimusten, tutkimusmatkailun, jännityksen, kauhun ja kamppailun. Siinäpä sitä sitten onkin seikkailun aineksia sessioon, jos toiseenkin. Kohta jo kolmanteenkin. Parhaimmillaan peräti kokonaiseen kampanjaan.

Practise and good planning makes Game Mastering Champions out of ordinary mundane Game Masters 👽 Remember to write the adversaries, plots, encounters, non-player-characters, sideplots and sidekicks down on the paper. On note stickers, on a game moderator journal. And remember also that You just make the seeds of adventure in advance and You with players plant the seeds together and make the adventure grow out of the seeds. You make it happen thru interaction. And the rest is history and HERstory, too! 👲👶👸


Kannattaa yksittäisten osasten ja niitten keskinäisten sopivuuden lisäksi miettiä kokonaisuutta. Kaikkien osien sopivuutta toisiinsa. Sopivatko valamani sementti (roolipeliseikkailun kantavat pääideat) pääpilarien ja seinien kanssa (roolipeliseikkailun pääkohtaukset ja pää(ei-pelaaja)hahmot), ja sopivatko ne katon, ovien ja ikkunoitten kanssa (roolipeliseikkailun sivujuonet, sivuhahmot ja sivukohtaukset kera kohdattavien sivuhahmojen) yhteen? Jos nämä kaikki sopivat hyvin yhteen, Sinulla on koossa seikkailu, mihin pelaajahahmot sopivat hyvin. Ja loppuhan kirjoittaa itse itsensä, kun pelisessio alkaa. Ole valmis improvisoimaan, ja ajateltuasi tämän kaiken huolellisesti, sinä tulet olemaan valmis.

And hey, please, do remember that (like the life in itself), it doesn't have to be pretty to be functional! But it needs to be functional enough to uhm well to function. Godspeed and Have Fun or whutEva you're gonna 'n willing to have! 💗


Todettakoon tässä myös, että ei sen tarvitse olla nättiä, hienoa, älykästä ja kaikin puolin priimaa. Pääasia, että kohtaukset, ei-pelaajahahmot ja muut elementit ovat riittävän toimivia. Pelipöydässähän se varsinainen lopullinen juoni ja seikkailu luodaan ja synnytetään. Sitä ennen voi vain pohtia päälinjoja, vähemmän merkityksellisiä linjoja, sivulinjoja, olennaisia yksityiskohtia ja tärkeitä paikkoja ja mielenkiintoisia esineitä. Miettiä niille tarkoitusta tarinan luomisen ja motiivien syntymisen kannalta. Tärkeää on kirjata tämä ylös. Vaikka muistivihkoseen tai tarralappusiin ranskalaisilla viivoilla.

And what ever is the plan and the focus in your gaming group. Remember that You all create the atmosphere and the real adventuring spirit together. And this should be fun, entertaining, amusing and many other good things among others. Enjoy, folks, together what you're making to happen in the gaming table and in the imaginary roleplaying gaming world! Cheers! 💗💖💓💕


Kuten jo aiemminkin todettua, pelimoderaattori kehittelee taustaa ja kehyksiä tarinalle, ja pelaajat hahmoillaan sitten luovat ne todelliset tilanteet ja tapahtumat, mihin pelimoderaattori ei-pelaajahahmoillaan ja pelimaailman ympäristöllä, laeilla, yhteiskunnalla ja järjestyksenvalvonnalla reagoi interaktiossa pelihahmojen, pelaajien ja pelimaailman kanssa. Loppu sitten menee niin kuin menee. Voi tulla joku hieno finaali ja lopputulema tai hommat voivat jäädä levälleen.

It's kinda magic.... TATA and C ya folks in the next blog post!


Pääasia että pelatessa porukalla saadaan sitä mitä siltä haetaan. Oli se sitten hauskuutta, viihdettä tai jännittäviä hetkiä kivan harrastuksen äärellä. Nauttikaa pelaamisesta ja siitä mitä yhdessä saatte aikaiseksi niin pelipöydässä kuin mielikuvituksellisessa roolipelimaailmassa seikkaillessanne! Tykittelemisiin ja Born To Lose! T. Krisse Tuominen, roolipeli-entusiasti, bloggari, naisvoimaurheilija, naisvoimanostaja ja muuten vaan wiksu waffa ja hirmusen kiwa elläen.











Kommentit

Suosituimpia blogeja (blogin koko ajalta)

Aappena päätti kisavuotensa komiasti Bullfarmilla!!!!

The World's First-Ever Take the Edge is out NOW!

Cyberpunk movies to inspire your genre gaming (plus some gaming stuff, too!)

Kotona leppäämässä tuaas