Sukupuolen pelaamista roolipelissä
Samalla tapaa kun on cosplay ja crossplay, niin crossplay -termiä käytetään jonkin verran roolipelaajienkin keskuudessa, kuvaamaan tilannetta jossa pelataan "toista" sukupuolta. Olen aina kokenut koko ajatuksen oudoksi. Roolipelaamisen idea kuitenkin on voida eläytyä elämän ja maailmankaikkeuden monimuotoisuuteen, niin miksi ehdoin tahdoin asettautua rajoittamaan ihteään ja muita pelaajia? Ja miksi pitää implikoida niinkin coolissa harrastuksessa kuin roolipelaamisessa, sitä että sukupuolia olisi vain kaksi ja että ne jotenkin lähtökohtaisesti poissulkisivat toisiaan? Tuntuu erittäin älyllisesti falskilta ja todella kummalliselta harrastuksen kohdalla, jossa usein rikotaan raja-aitoja, eikä suinkaan rakenneta niitä.
Ite
en määrittele omaa itseäni (ja sukupuoltani) mitenkään kaksinapaisen
ajattelutavan kautta, ja olen kyä aina pelannut ihan sen
sukupuolista tai -sukupuolitonta hahmoa kuin kulloinkin olen
halunnut. Ei-pelaajahahmoja pelinvetäjänä tehdessäni ja pelatessani, en lähtökohtaisesti lokeroi hahmoja ja olentoja sukupuoleen
ja jätän mahdollisen sukupuolilokeroinnin tarpeen ihan kullekin
tykönänsä.
Ei ole karahtanut pelaamiset tämän meinkini vuoksi koskaan kiville, vaan päinvastoin. Homma on lähtenyt etenkin
uusilla peliporukoilla ihan eri leveleille, kun hahmot ja kohdatut
hahmot ovat persoonia ja hahmoja, eikä gender templateja (sukupuolikaava/-muotti). Ja emmie
tiiä si mihkä liittyy, mutta omilla nykyporukoilla ei ole ollut
mitään tarvetta ajatella olentoja myöskään lajien tai rotujen
kautta. Tämä on todellakin sitten lisännyt sitä, että
kokemattomatkin pelaajat ovat osanneet ja uskaltautuneet luomaan hyvinkin
omanlaisia olentoja, ja seikkailemaan niillä ennakkoluulottomasti. Näin tämä miulla ja meillä menee ja sujuu. Muut sitte tekköö niinkö hyväksi kokevat.
Nösh. Pelaamisiin! T. Krisse Tuominen
Kommentit
Lähetä kommentti